Jerónimo Osório's portuguese epistles

an analysis from the viewpoint of history of education

Authors

  • Camila Gomes de Oliveira
  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá
  • João Gabriel Yaegashi

Keywords:

Jerónimo Osório. Intellectual. History of Medieval Education. Politics

Abstract

This study is a reflection on the concept of ruler presented by the Portuguese intellectual of the 16th century, Jerónimo Osório (1506-1580). Our main source is a set of your letters compiled under the title of Portuguese Epistles. These missives present a series of advice to the king, in addition to reports of how the politico-economical situation of the Portuguese kingdom was in this century. The source analysis was insperad on two intellectuals who wrote advice to the rulers of their time: João Quidort (1255-1306), On royal and papal power and Egídio Romano (1247-1316), On ecclesiastical power.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Gomes de Oliveira

Graduanda em Pedagogia. Universidade Estadual e Maringá

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Profª. Titular do Depart. de Fundamentos da Educação e da Pós-Graduação em Educação/UEM-PR. Bolsista de Produtividade 1C/CNPq. 

João Gabriel Yaegashi

Mestrando em Ciências Jurídicas pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR). Especialista em Direito do Agronegócio pelo Centro Universitário de Maringá, UNICESUMAR. Graduado em Direito pela Universidade Estadual de Maringá, UEM.

References

BLOCH, M. L. B. Apologia da história, ou, O ofício do historiador. Trad. André Talles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.

CAMÕES, Luís de, 1524?-1580. Luís Vaz de Camões/ seleção de textos, estudos biográfico, histórico e crítico e exercícios por Nádia Battella Gotlib. - São Paulo: Abril Educação, 1980. (Literatura Comentada)

COSTA, C. J., & Regina, A. B. Educação e direito na sociedade portuguesa do século xvi. Revista HISTEDBR On-line, 2010, p.24-35.

COULANGES. F. A cidade antiga. São Paulo: Martin Claret, 2002.

HUME, David. História da Inglaterra: Da invasão de Júlio César à Revolução de 1688. 2ª Ed. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

LE GOOF, Jacques. História e Memória. Campinas – São Paulo: UNICAMP, 1990.

OLIVEIRA, Terezinha. Poder e Escolástica no Ocidente Medieval. Revista Dimensões, v. 25, 2010, p. 266-285. ISSN: 1517-2120.

OLIVEIRA, Terezinha. Relações entre um intelectual e um governante no século XVI: o exemplo de Hieronymo Osório. Internationl Studies on Law and Education, v. 200, p. 121-130, 2013.

OSÓRIO, Jerónimo; Silva, J. V. A. Cartas Portuguesas. Paris: P. N. Rougeron: 1819. Disponível em: https://books.google.com.br/books?id=vu1AAQAAMAAJ&printsec=frontcover&hl=pt-BR&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

PLATÃO. A República. São Paulo: Edipro, 2000.

QUIDORT, J. Sobre o Poder Régio e Papal. In: Luis A. de Boni: Petrópolis, RJ: Vozes, 1989.

RIBEIRO, Ângelo. História de Portugal: Da Índia ao Brasil. vol. 4. Breve história, 2014.

ROMANO, Egídio. Sobre o Poder Eclesiástico. Petrópolis, RJ: Vozes, 1989.

RUBIM, Sandra Regina. Quidort e a sua contribuição na cisão entre os poderes laico e clerical. In: OLIVEIRA, Terezinha; RIBEIRO, Elizabete Custódio da Silva. Pesquisa em Antiguidade e Idade Média, vol. III. Maringá PR: Eduem, 2009. P. 363-371

RUBIM, Sandra Regina Franchi. Educação, História e Imagens de D. Sebastião: a construção de um ideal laico e cristão. 2016. 255 f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, 2016 Disponível em:

http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/dissertacoes_teses/tese_sandra_regina_franchi_rubim.pdf acesso: 22/07/2020

SOUSA, Manuel. Reis e Rainhas de Portugal. Sporpress, Mem-Martins, 2000.

TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut de. Pedagogia e política nos Tratados de Nobreza Civil e Cristã de Jerônimo Osório da Fonseca. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, v. 28, n. 1, 2006, p. 73-79.

Published

2021-01-17

How to Cite

OLIVEIRA, C. G. de; OLIVEIRA, T.; YAEGASHI, J. G. Jerónimo Osório’s portuguese epistles: an analysis from the viewpoint of history of education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 6, p. e021004, 2021. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/327. Acesso em: 21 nov. 2024.