Teacher education

current conditions and problems

Authors

  • Bernardete A. Gatti undação Carlos Chagas (FCC)

Keywords:

Teacher. Identity. Work. Carreer

Abstract

Concerns with better qualification of teacher training and their professional practice conditions are
not recent. Nevertheless, today these concerns loom larger before the acute stage of socio-cultural
inequalities that we live and to the challenges that the near future seems to put us. The training of
those who will educate – teachers - becomes central in the formal educational process towards the
preservation of a civilization that contains better life opportunities and co-participation. So,
understanding and discussing the training, working conditions and career of teachers, and, due to
their professional identity configuration, it becomes important for understanding and discussing the
educational quality of a country or a region. This is the essence of this paper.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bernardete A. Gatti, undação Carlos Chagas (FCC)

Doutora em Psicologia e coordenadora do Departamento de Pesquisas Educacionais da Fundação Carlos Chagas (FCC)

References

BORGES, C. M. F. e TARDIF, M. Apresentação. In: Dossiê: os saberes docentes e sua formação. Educação e sociedade, Campinas, nº 74, abril 2001.

GATTI, B.A. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPED, v.13, n. 37, p.57 – 70.

GATTI, B.A. et allii. Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus currículos. Relatório de Pesquisa. Fundação Carlos Chagas/Fundação Vitor Civita, São Paulo, 2008, vol.1 e2 (impresso e disponível site: www.fcc.org.br)

PERRENOUD, P. Dez novas competências para uma nova profissão. Pátio: Revista Pedagógica, v.5, n.17, p.8-12, maio/jul. 2001.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas conseqüências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: ANPED, nº 13, jan/abr. 2000.

TARDIF, M. e LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

TARDIF, M., LESSARD, C. e GAUTHIER, C. Formação dos professores e contextos sociais. Porto, Portugal: Rés Editora, 2001.

Published

2022-08-22

How to Cite

GATTI, B. A. Teacher education: current conditions and problems. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 2, p. 161–171, 2022. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/716. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

ARQUEOLOGIA DO SABER

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.