Dialogue about analysis methods in qualitative research

the discursive textual analysis in question

Authors

  • Evódio Maurício Oliveira Ramos Universidade Estadual de Feira de Santana

Keywords:

Methodology, Analysis Methods, Discursive Textual Analysis

Abstract

The present study discusses the main methods of analysis in qualitative research (Content Analysis, Discourse Analysis, Analysis of Entangled Prose and Discursive Textual Analysis), with the aim of expanding knowledge about these methods and, more specifically, deepening the theoretical- methodological approach of Discursive Textual Analysis (DTA), an emerging method in the scientific field that presents assumptions with possibilities of use in research in the field of education. After presenting the theoretical foundations and procedures of DTA in a doctoral thesis, its effectiveness and suitability in analyzing data produced from teachers' narratives was evidenced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Evódio Maurício Oliveira Ramos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Licenciado e Bacharelado em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa-MG (1992), Especialista em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade do Estado da Bahia-BA (2002), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana-BA (2014), Doutor em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (2018). Membro Pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Pedagogia Universitária (NEPPU-UEFS) e do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS-UECE). Professor Adjunto do Departamento de Saúde – DSAU/UEFS. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UEFS. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1046-7136

References

ANDRÉ, Μarli Eliza Dalmazo Adonso de. Texto, contexto e significado: algumas questões na análise de dados qualitativos. Cadernos de Pesquisa, [S.l.], v.45, p.66-71, maio 1983. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/1491.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Paulo Bezerra (Organização, Tradução, Posfácio e Notas); Notas da edição russa: Seguei Botcharov. São Paulo: Editora 34, 2016. 164p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Tradução de Sérgio Miceli. São Paulo: Perspectiva, 2009.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 3.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

CAREGNATO, Rita Catalina Aquino; MUTTI, Regina. Pesquisa qualitativa: análise de discurso versus análise de conteúdo. Texto contexto - enferm. [online]. 2006, vol.15, n.4, pp.679-684. ISSN 1980-265X. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072006000400017.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa [online]. 2001, n. 114, pp. 197-223, Epub 01 Ago 2003. ISSN 1980-5314. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009. .

GALIAZZI, M. do Carmo. A emergência da compreensão como fenômeno situado da análise textual discursiva. Curso ministrado no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 18 e 19 de maio de 2017.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/SJKF5m97DHykhL5pM5tXzdj/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 16 de abril de 2023.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3ª ed. rev. e ampl. – Ijuí : Ed. Unijuí, 2016.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009

NASCIMENTO, Valdriano Ferreira do; FARIAS, Isabel Maria de Sabino; RAMOS, Evódio Maurício Oliveira. Análise de prosa enredada na pesquisa com os cotidianos: um jeito de ver o currículo e dizer. Revista Teias, v. 20, n. 59, out/dez, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2019.44952

RAMOS, Evódio Maurício Oliveira. Professores bacharéis da saúde: trajetórias de profissionalidades docentes. Tese (doutorado) - Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza, 2018. Disponível em: <http://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=86503> Acesso em: 16 de abril de 2023.

ROCHA, Décio; DEUSDARÁ, Bruno. Análise de Conteúdo e Análise do Discurso: aproximações e afastamentos na (re)construção de uma trajetória. ALEA, Volume 7, n.2, julho – dezembro, 2005, p. 305-322. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-106X2005000200010

ROESCH, Sylvia Maria Azevedo. Casos de Ensino em Administração: notas sobre a construção de casos para ensino. RAC, [S.l.], v.11, n.2, p.213-234, abr./jun. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552007000200012

Published

2023-06-29

How to Cite

RAMOS, E. M. O. Dialogue about analysis methods in qualitative research: the discursive textual analysis in question. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023008, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/963. Acesso em: 21 nov. 2024.