The didactical act and the action curriculum

required approaches in teacher education

Authors

  • Sandra Faria Fernandes UniSantos
  • Rosana Aparecida Ferreira Pontes UniSantos

Keywords:

Didactical act. Action curriculum. Teacher Education.

Abstract

This paper aims to defend approaches between Curriculum and Didactics into teacher education, highlighting the didactical act as action curriculum. Intending to understand how didactical act becomes action curriculum, firstly, it presents a historical-theoretical framework of curricular and didactical fields. In the following, it discusses tensions and contradictions that surround the didactical act, trying to identify emancipatory alternatives for teacher acting. When the paper brings search data on curriculum and didactics area, according to Fernandes and Pontes, it focus on importance of teachers’ participation in elaboration and implementation of curricular proposals. It also reaffirms teacher as the main actor/author of the didactical act, with power to create and recreate didactically, in a multidimensional way, contents and methods of teaching. In that way, the paper justifies the didactical act as action curriculum. The paper dialogues with important thinkers of Brazilian education, such as Pimenta, Franco, Libâneo, Freitas, and with authors that bring a foreign vision, such as Nóvoa, Charlot, Hossaye. Freire’s ideas permeate the text and indicate the direction of pedagogical praxis, in order to promote approach between Curriculum and Didactics, integrating theoryandpractice, teachingandlearning, policyandpractice, actionreflectionaction, for a humanized education and social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Faria Fernandes, UniSantos

Doutora em Educação: Currículo, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP), pesquisadora dos grupos de pesquisa Currículo questões atuais (PUCSP) e Prática pedagógica: pesquisa e formação (UniSantos)

Rosana Aparecida Ferreira Pontes, UniSantos

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Católica de Santos, professora do curso de Pedagogia e de cursos de Licenciatura (UniSantos)

References

ABRAMOWICZ. M. Perspectiva de abordagem do currículo no novo milênio. In: ABRAMOWICZ. M.; ALBUQUERQUE, T. S.; CARVALHO, M. H. C. Currículo e avaliação: uma articulação necessária. Recife: Edições Bagaço, 2006. (Coleção Caminhos e Utopia, 2)

APPLE, M. W. Ideologia e currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

APPLE, M. W.; BEANE, J. (Orgs.). Escolas democráticas. São Paulo: Cortez, 2001.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.

CHARLOT, B. O professor na sociedade contemporânea: um trabalhador da contradição. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 30, n. 17, p. 17-31, jul./dez. 2008.

CONTRERAS, J. Enseñanza, Currículum y Profesorado. Madrid: Akal, 1990.

FERNANDES, S. F. Reforma curricular na escola: análise do processo de implantação da Proposta Curricular no estado de São Paulo – Um novo olhar. 2014. (Tese de Doutorado)-Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.

FERNANDES, S. F.; ABRAMOVICZ, M. Mudança curricular na escola: o processo de implantação no olhar dos professores. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 37., 2015. Anais... Florianópolis: UFSC, 2015.

FRANCO, M. A. S. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

FREIRE, P. Papel da educação na humanização. Revista da FAEEBA, Salvador, n. 7, p. 9-17, jan/jun, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2010. (Coleção Leitura).

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia. O cotidiano do professor. 12. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr/jun, 2012. Disponível em: < http://www.cedes.unicamp.br >. Acesso em: 02 mar, 2016.

HAMILTON, D. Towards a theory of schooling. Londres: The Palmer Press, 1989.

HOUSSAYE, J. Le triangle pédagogique. Berne: Peter Lang, 1987.

LIBÂNEO, J. C. A pedagogia em questão: entrevista com José Carlos Libâneo. Olhar de Professor, v. 10, n. 1, p. 11-33, 2007.

LIBÂNEO, J. C. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (Orgs.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Editora Cortez, 2013a.

LIBÂNEO, J. C. Internacionalização das políticas educacionais e repercussões no funcionamento curricular e pedagógico das escolas. In:

LIBÂNEO, J. C.; SUANNO. M. V. R.; LIMONTA, S. V. (Orgs.). Qualidade da Escola Pública: políticas educacionais, didática e formação de professores. Goiânia: CEPED Publ., 2013b. p. 47-72.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teoria do currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus Editorial, 2003.

NÓVOA, A. Apresentação da obra. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1999. v. 3.

OLIVEIRA, I. B de. Processos didáticos cotidianos e modelos político-ideológicos de base: uma discussão. In: FRANCO, M. A. S.; PIMENTA, S. G. (Orgs.). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

PEINADO, M. R. S. de S. O ensino do trivium e do quadrivium, a linguagem e a história na proposta de educação agostiniana. Imagens da Educação, v. 2, n. 1, p. 1-10, 2012.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Docência no ensino superior. 4. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2010.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. das G. C. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 15-38.

PIMENTA, S. G.; FRANCO, M. A. S; FUSARI, J. C. Por uma Didática Multidimensional em diálogo com as Didáticas das Disciplinas: tensões e possibilidades. In: ENDIPE - ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO, 17. 2014. Anais... Fortaleza: UECE, 2014.

PONTES, R. A. F. A construção da autoria pedagógica: um processo de pesquisa-ação na formação de professores. Verlag: Novas Edições Acadêmicas, 2016.

PONTES, R. A. F. Princípios da pedagogia freireana na didática do ensino de língua portuguesa. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED – ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 37. 2015. Anais... Florianópolis: UFSC, 2015.

SÃO PAULO (Estado). Governo do Estado de São Paulo. Secretaria da Educação do Estado de São Paulo Proposta Curricular do Estado de São Paulo. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, 2008.

STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ZEICHNER, K. Políticas de formação de professores nos Estados Unidos – Como e por que elas afetam vários países no mundo. Belo Horizonte: Ed. Autêntica, 2013. p. 51-98.

Published

2016-12-10

How to Cite

FERNANDES, S. F.; PONTES, R. A. F. The didactical act and the action curriculum: required approaches in teacher education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 2, n. 1, p. 110–130, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1302. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.