Precarization of teaching work

considerations on Special Education

Authors

  • Sharmilla Tassiana de Souza Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Etienne Henrique Brasão Martins Universidade Estadual de Maringá - UEM

Keywords:

Special education. Teacher training. Work. Precariousness. Neoliberal policies

Abstract

The present study aimed to discuss the precariousness of teaching work in the area of ​​Special Education. The research is qualitative in nature, based on bibliographical analysis, the results showed that the debate regarding the precariousness of teaching work has been widely discussed in society and in educational spaces, given that neoliberal policies are on the rise. These policies make the withdrawal movement or its reduction in the execution of policies become increasingly stronger, resulting in the Minimum State. When it comes to Special Education, we conclude that the teacher's work becomes even more precarious and devalued, because with business logic, this professional is required to take on numerous functions, without having adequate and quality initial and continuing training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sharmilla Tassiana de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7666-7253

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7666-7253

Etienne Henrique Brasão Martins, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Integrante do grupo de estudos e pesquisa Estado, Políticas Educacionais e Formação de Professores/as (EPEFOP). ORCID: http://lattes.cnpq.br/0701976804155876

References

ALANIZ, Erika Porceli; SÁBIA, Cláudia Pereira de Pádua. Teorias gerais da administração e sua repercussão na gestão da educação. In: NOMA, Amélia Kimiko; TOLEDO, Cézar de Alencar Arnaut. (orgs). Políticas públicas e educação na contemporaneidade. Maringá: Eduem, 2017. p. 125-144.

AMORIM, Evelyn Vieira; MALANCHEN, Julia. A educação a distância e a precarização da formação do professor: um desafio a superar. Cadernos do GPOSSHE On-line, Fortaleza, v. 5, n. 1, 2021.

ANTUNES, Ricardo; PINTO, Geraldo Augusto. A fábrica da educação: da especialização taylorista à flexibilização toyotista. São Paulo: Cortez, 2017.

ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2020.

BEHRING, Eliane Rossetti; BOSCHETTI, Ivanete. Política Social: fundamentos e história. São Paulo: Cortez, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 12 fev. 2024.

CANCIAN, Queli Ghilardi et al. Precarização e intensificação do trabalho docente. Humanidades & Inovação, Palmas, v. 9, n.2, p. 148-164, 2022.

ENGELS, Friedrich. A origem da família, da propriedade privada e do estado. 3.ed. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

FIGUEIREDO, Séfora Lima de; SILVA, Edil Ferreira da. Desafios do Fazer Docente nas Salas de Recursos Multifuncionais (SRM). Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 42, e230191, p. 1-14, 2022.

FRANÇA, Marileide Gonçalves; PRIETO, Rosângela Gavioli. Financiamento da Educação Especial no Município de Vitória: Desafios à gestão. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 71, p. 279-296, set./out. 2018.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2019.

MAINARDES, Jefferson. Metapesquisa no campo da política educacional: elementos conceituais metodológicos. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 72, p. 303-319, nov./dez. 2018.

MARTINS, Silvia Maria. O profissional de apoio na rede regular de ensino: a precarização do trabalho com alunos da educação especial. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MARX, Karl. O capital. 2.ed. São Paulo: Boitempo, 2017.

MOREIRA, Jani Alves da Silva. Pressupostos históricos e políticos do financiamento da educação básica no Brasil. In: Jani Alves da Silva Moreira. Políticas de financiamento e gestão da educação básica (1990-2010): os casos Brasil. Maringá: EDUEM, 2015, p. 47-75.

MOURA, Lívia Romero de; MENDES SEGUNDO, Maria das Dores; AQUINO, Cássio Adriano Braz de. Do docente efetivo ao docente uberizado: a precarização contratual do professor no Brasil. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, v. 30, n. 3, p. 67-85, set./dez. 2021.

NETTO, José Paulo; BRAZ, Marcelo. O capitalismo contemporâneo. In: José Paulo Netto. Marcelo Braz. Economia Política: uma introdução crítica. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2012, p. 211-241.

OLIVEIRA, Walas Leonardo de; RIBEIRO, Luís Antônio. Reflexões sobre a precarização do trabalho docente na América Latina. Trabalho & Educação, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 29–47, 2022.

PERONI, Vera Maria Vidal. Relação público-privada: o papel da educação na construção de um projeto societário democrático. In: PERONI, Vera Maria Vidal; ROSSI, Alexandre José; LIMA, Paula Valim de. Diálogos sobre a relação entre o público e o privado no Brasil e América Latina. São Paulo: Livraria da Física, p. 19-35, 2021.

PIOVEZAN, Patrícia Regina.; DAL RI, Neusa Maria. A precarização do trabalho docente no estado de São Paulo: vinte anos de reformas. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v. 18, n. 1, p. 178-197, 2016.

PIOVEZAN, Patrícia Regina; DAL RI, Neusa Maria. Flexibilização e intensificação do trabalho docente no Brasil e em Portugal. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 2, p. 1-21, 2019.

PUELLO-SOCARRÁS, José Francisco. Novoneoliberalismo: arquitetônica estatal no capitalismo do século XX. Revista Eletrônica de Administração, Porto Alegre, Vol. 27, nº 1, jan.abr., p. 35-65, 2021.

SILVA, Regisnei Aparecido Oliveira; GUILLO, Lídia Andreu. Trabalho docente e saúde: um estudo com professores da educação básica do sudoeste goiano. Itinerarius Reflectionis, Jataí, v. 11, n. 2, p. 1-17, 2015.

SOUZA, Sharmilla Tassiana de et al. Relação público-privado na Educação Especial: o terceiro setor no atendimento de estudantes com Transtorno do Espectro Autista. Global Dialogue, Madri, v. 6, n. 2, p. 123-137, 2023.

SOUZA, Thaís Godoi de; MOREIRA, Jani Alves da Silva; VOLSI, Maria Eunice França Volsi. Relação público-privado nas políticas educacionais do Brasil: do Império ao século XXI. In: SOUZA, Thaís Godoi de; MOREIRA, Jani Alves da Silva; VOLSI, Maria Eunice França. Políticas educacionais, gestão e financiamento da educação: trajetórias, pesquisas e estudos. Curitiba: CRV, 2023. p. 37-54.

Published

2024-10-10

How to Cite

SOUZA, S. T. de; YAEGASHI, S. F. R.; MARTINS, E. H. B. Precarization of teaching work: considerations on Special Education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024016, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1747. Acesso em: 21 nov. 2024.