Evaluation of continuous teacher training focused on student learning

Reviews and proposals

Authors

  • Vicente Alexsander Silva Pereira Centro Universitário Adventista de São Paulo
  • Rodrigo Follis Centro Universitário Adventista de São Paulo

Keywords:

Continuous teacher training, Evaluation, Professional development

Abstract

Continuous teacher training is essential for improving pedagogical practices and, consequently, student learning. However, few studies directly investigate the impact of such training on student performance. The main issue addressed in this article is how to effectively assess the impact of continuous teacher training on student learning, considering the various factors that influence the educational process. The methodology used was an integrative systematic review based on the PRISMA model, analyzing 14 studies on continuous training and its effects. The analysis identified that mixed methodologies, combining theory and practice, promoting collaboration among teachers, and using quantitative data (such as IDEB and SPAECE), are the most effective. As a result, a structured continuous training framework was proposed, with clear steps to assess its impact on student learning. The proposal includes continuous monitoring and the use of external evaluations, offering a methodological pathway to improve both pedagogical practice and academic outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vicente Alexsander Silva Pereira, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Mestre em Educação (UNaCH), Chile. Aluno do Mestrado Profissional em Educação do Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Engenheiro Coelho – SP – Brasil. ORCID: https://orcid.org/0009-0008-6342-7163

Rodrigo Follis, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Doutor em Ciências da Religião. Professor no Mestrado Profissional em Educação do Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Engenheiro Coelho – SP – Brasil. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5206-2540

References

ALFERES, M. A.; MAINARDES, J. O pacto nacional pela alfabetização na idade certa em ação: revisão de literatura. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n. 102, p. 47–68, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601262. Acesso em 30 set. 2024.

BARBOSA, J. L. Formação continuada frente à adoção do currículo mínimo: uma avaliação dos professores de matemática e língua portuguesa da regional noroeste fluminense. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 6, n. 2, p. 115–137, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31840. Acesso em: 30 set. 2024.

BONOTTO, D.; SCHELLER, M.; LIMA, V. Modelagem (matemática) e modelagem na educação: reflexos na e da formação continuada. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 28, n. 1, p. 235-253, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.17058/rea.v28i1.9870. Acesso 23 set. 2022.

CARNEIRO, N. Avaliação Externa no Estado de Mato Grosso e a formação continuada dos Professores de Língua Portuguesa: desafios para uma educação de qualidade. 2021. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Católica de Santos, Santos, SP, 2021. Disponível em: https://tede.unisantos.br/bitstream/tede/7283/1/Nilc%c3%a9ia%20Saldanha%20Carneiro.pdf. Acesso em: 30 set. 2024.

FERREIRA, B.; SILVA, S. Formação continuada de professores alfabetizadores: um estudo em três municípios do Marajó/PA. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 20, n. 1, p. 20-41, 2020. Disponível em: https://periodicos.univali.br/index.php/rc/article/view/16193. Acesso em: 24 ago. 2022.

GOMES, F.; VIDAL, E. Formação continuada e resultados no IDEB: o que dizem os questionários contextuais de diretores e professores do SAEB/2017. Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 24, n. 1, p. 23–41, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.4025/tpe.v24i1.56501. Acesso em: 30 set. 2024.

GUSKEY, T. Evaluating professional development. Thousand Oaks, EUA: Corwin Press, 2000.

LOPES, M.; COSTA, L. Um olhar sobre a formação continuada de professores na rede municipal de Recife/PE. Revista Educação - UNG-Ser, Guarulhos, v. 15, n. 3, p. 40–56, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.33947/1980-6469-v15n3-3910. Acesso em: 30 set. 2024.

MIHALY, K.; OPPER I.; GREER L. The impact and implementation of the Chicago collaborative teacher professional development program. Rand.org, RAND Corporation, Santa Monica, 6 july 2022, Disponível em: www.rand.org/pubs/research_reports/RRA2047-1.html. Acesso em: 30 set. 2024.

MOHER, D.; LIBERATI, A.; TETZLAFF, J.; ALTMAN, D. PRISMA Group. Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Ann Intern Med., Ottawa, v. 151, n. 4, p. 264-269, 2009. DOI: 10.7326/0003-4819-151-4-200908180-00135. Acesso em: 30 set. 2024.

MORESCHO, S.; DELIZOICOV, N. Pacto Nacional Pelo Fortalecimento do Ensino Médio – PNEM: A Formação Continuada na Gered de Chapecó – SC. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 106, p. 45-65, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362019002701499. Acesso em: 30 set. 2024.

NASCIMENTO, F.; BARROS, R.; MOTA, M.; NASCIMENTO, R.; SOUSA, G; CASTRO, E. Reverberações da formação continuada nos indicadores educacionais de uma escola pública estadual cearense. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 4, p. 1-13, e023002, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.51281/impa.e023002. Acesso em: 30 set. 2024.

SABIA, C. Sistema de Avaliação do Rendimento Escolar do Município de Marília (SAREM): uso dos resultados na política educacional. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1387–1407, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14225. Acesso em: 30 set. 2024.

SCHMIDT, L.; SOUZA, J. Formação de professores alfabetizadores pelo Programa Pacto Nacional de Alfabetização na Idade Certa: reflexões sobre avaliação realizada por municípios. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, v. 26, n. Especial, p. 1077–1101, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14393/ER-v26nEa2019-6. Acesso em: 30 set. 2024.

SILVA, G. O ensino e a aprendizagem da matemática e a teoria dos campos conceituais na formação continuada de professores. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade La Salle, Canoas, 2021. Disponível em: https://svr-net20.unilasalle.edu.br/handle/11690/1594. Acesso em: 30 set. 2024.

SILVA, D.; ARRAIS, L.; MOREIRA, J. A formação de professores e a matemática no PNAIC. Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 24, n. 1, p. 147-162, 2019, Disponível em: https://doi.org/10.18316/recc.v24i1.3953. Acesso em: 30 set. 2024.

Published

2024-12-05

How to Cite

PEREIRA, V. A. S.; FOLLIS, R. Evaluation of continuous teacher training focused on student learning: Reviews and proposals. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, p. e024021, 2024. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/2028. Acesso em: 18 dec. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.