Mental health, quality of life and well-being

vicissitudes and perceptions of graduate students in education

Authors

  • Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Rute Grossi Milani Universidade Cesumar - UNICESUMAR

Keywords:

Mental health. Quality of life. Well-being. Graduate students. Teacher training.

Abstract

The present study, which has a bibliographic and field character, aims to explore the perceptions of students of a stricto sensu Postgraduate Program in Education (PPE) – from a state university located in the state of Paraná-PR – about mental health, the quality of life, and well-being of graduate students, using the foundations of the Critical Theory of Society to support the discussion. It was concluded that mental health is still understood as the absence of disease and that there is, in the neoliberal profit society, a lack of understanding about the meanings attributed to the phenomena of quality of life and well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanoela Thereza Marques de Mendonça Glatz, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestra em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9645-3589

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Pós-Doutora em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP). Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7666-7253

Rute Grossi Milani, Universidade Cesumar - UNICESUMAR

Doutora em Medicina (Saúde Mental) pela Universidade de São Paulo (USP). Docente dos Cursos de Pedagogia e de Psicologia e dos Programas de Pós-Graduação em Promoção da Saúde e Tecnologias Limpas da Universidade Cesumar (UniCesumar). Líder do Grupo de Pesquisa Saúde Mental e Contextos Socioambientais de Desenvolvimento no Ciclo da Vida (SMVIDA-CNPq). Bolsista do Programa Produtividade em Pesquisa do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2918-1266

References

ADORNO, Theodor. Educação e Emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 1970.

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Ensaio psicologia social e psicanálise. 1. ed. São Paulo: Unesp, 2015.

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Mínima Moralia. Arte e Comunicação. Tradução Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1951.

ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Teoria da Semicultura. Educação e Sociedade, v. 56, n. 17, p. 388-411, 1996.

ALMEIDA, Ana Filipa Teves. O impacto do bem-estar dos estudantes do ensino superior no envolvimento acadêmico. 2021. 61 f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Recursos Humanos) – Universidade de Lisboa, Portugal, 2021.

ALMEIDA, Marcos Antonio Bettine de. Qualidade de vida: definição, conceitos e interfaces com outras áreas, de pesquisa. São Paulo: Edições EACH, 2012.

AMARANTE, Paulo. Saúde mental e atenção psicossocial. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma outra modernidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.

BELEI, Renata Aparecida et al. O uso de entrevista, observação e videogravação em pesquisa qualitativa. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 30, p. 187-199, 2008.

BELLOCH, Fuster; GONZÁLEZ; Amparo Olabarría. El modelo bio-psico-social: Un marco de referencia necesario para el psicólogo clínico. Revista Clinica e Salud, Madrid, v. 4, n. 2, p. 181-190, 1993.

BIRMAN, Joel. O sujeito na contemporaneidade: espaço, dor e desalento na atualidade. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2021.

BIROLIM, Marcela Maria et al. Trabalho de alta exigência entre professores: associações com fatores ocupacionais conforme o apoio social. Revista Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24, n. 4, p. 1255- 1264, abr. 2019.

CARLOTTO, Mary Sandra. Síndrome de Burnout em Professores: Prevalência e Fatores Associados. Revista Psicologia: Teoria e Prática, São Paulo, v. 27, n. 4, p. 403-410, dez. 2011.

CRESWELL, Jhon Ward. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DALCIN, Larissa; CARLOTTO, Mary Sandra. Síndrome de Burnout em professores no Brasil: considerações para uma agenda de pesquisa. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 23, n. 2, p. 745-771, ago. 2017.

DUNKER, Christian Ingo Lenz. Mal-estar, sofrimento e sintoma: uma psicopatologia do Brasil entre muros. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2015.

FERRAZZA, Daniele Andrade; ROCHA, Luiz Carlos. Sobre a reforma psiquiátrica brasileira: história e âmbitos atuais de luta. Revista Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 45, p. 274-292, jul. 2015.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.

GRANER, Karen Mendes; CERQUEIRA, Ana Teresa de Abreu Ramos. Revisão Integrativa: sofrimento psíquico em estudantes universitários e fatores associados. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 24. n. 4, p. 1327-1346, 2019.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

HORKHEIMER, Max. Textos Escolhidos. Max Horkheimer, Theodor W. Adorno. 5. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. In: HORKHEIMER, Max; ADORNO, heodor Ludwig Wiesengrund. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

LEÃO, Thiago Marques. Loucura, psiquiatria e sociedade: o campo da saúde mental coletiva e o processo de individualização no Brasil. 2018. 362 f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018.

LEÃO, Thiago Marques; IANNI, Aurea Maria Zöllner; GOTO, Carine Sayuri. Individualização e sofrimento psíquico na universidade: entre a clínica e a empresa de si. Humanidades e Inovação, Palmas, v. 6, n. 9, p. 131-143, 2019a.

LEÃO, Thiago Marques; IANNI, Aurea Maria Zöllner; GOTO, Carine Sayuri. Sofrimento psíquico e a universidade em tempos de crise estrutural. Em pauta, Rio de Janeiro, v. 17, n. 44, p. 50-64, 2019b.

MALHOTRA, Manoj K.; GROVER, Varun. An assessment of survey research in POM: from constructs to Theory. Journal of Operations Management, Texas – USA, v. 16, n. 4, p. 407-425, 1998.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; HARTZ, Zulmira Maria de Araújo; BUSS, Paulo Marchiori. Qualidade de vida e saúde: um debate necessário. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 1, n. 5, p. 7-18, 2000.

MARCUSE, Herbert. Agressividade em sociedades industriais avançadas. In: Dossiê Herbert Marcuse - Parte 2. DISSONÂNCIA – Revista de Teoria Crítica, Campinas, v. 1.2, n. 2, p. 20-41, 2018.

OMS. Relatório Mundial da Saúde – Saúde mental: nova concepção, nova esperança. 1. ed. Lisboa: 2002. Disponível em: https://psiquiatriabh.com.br/wp/wp-content/uploads/2015/01/Relatorio-OMS-da-saude-mental-no-mundo-2001.pdf. Acesso em: 10 nov. 2022.

SAFATLE, Vladimir. A economia é a continuação da psicologia por outros meios: sofrimento psíquico e neoliberalismo como economia moral. In: SAFATLE, Vladimir; SILVA JUNIOR; Nelson; DUNKER; Christian. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 17-47.

SIQUEIRA, Mirlene Maria Matias; PADOVAM, Valquiria Aparecida Rossi. Bases Teóricas do Bem-Estar Subjetivo, Bem-Estar Psicológico e Bem-Estar no Trabalho. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 24, n. 2, p. 201-209, 2008.

SILVA, Érika Correia; HELENO, Maria Geralda Viana. Qualidade de Vida e Bem-Estar Subjetivo de Estudantes Universitários. Revista Psicologia e Saúde, Campo Grande, v. 4, n. 1, p. 69-76, 2012.

SILVA, Hávila Lorrana Dutra da; LIMA, Anna Myrna Jaguaribe de. Alterações no ritmo circadiano e suas consequências em estudantes durante a pandemia de Covid-19: uma revisão narrativa da literatura. Revista Cientifica Saúde e Tecnologia, Jundiaí, v. 2, n. 5, p. 1-9, 2022.

SILVA JUNIOR, Nelson da. O Brasil da barbárie à desumanização neoloberal: do “Pacto edípico e pacto social”, de Hélio Pellegrino, ao “E daí?”, de Jair Bolsonaro. In: SAFATLE, Vladimir; SILVA JUNIOR; Nelson; DUNKER; Christian. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 17-47.

WHO. World Mental Health report: transforming mental health for all. Geneva: [s.n.], 2022.

Published

2023-02-15

How to Cite

GLATZ, E. T. M. de M.; YAEGASHI, S. F. R.; MILANI, R. G. Mental health, quality of life and well-being: vicissitudes and perceptions of graduate students in education. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023002, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/864. Acesso em: 21 nov. 2024.