“State of the art” research in education

theoretical-methodological signals

Authors

  • Emerson Augusto de Medeiros UFERSA
  • Ivan Fortunato IFSP-Itapetininga
  • Osmar Hélio Araújo UFPB

Keywords:

State of Art, Research in Education, State of Knowledge, State of the Matter

Abstract

This text presents theoretical-methodological indications about “State of the Art” research in Education. It refers to a study, of an essayistic nature, anchored in the educational literature that deals with the theme. We emphasize that research of the “State of the Art” type in Education is characterized as studies carried out through bibliographic surveys, which attempt to inventory and map the production of knowledge on a given topic. In addition, they allow a panoramic, dense and critical reading of scientific production, also allowing the identification of advances, gaps, weaknesses and potentialities of academic and scientific knowledge accumulated in Education throughout history

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson Augusto de Medeiros, UFERSA

Doutor em Educação. Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3988-3915. E-mail: emerson.medeiros@ufersa.edu.br.

Ivan Fortunato, IFSP-Itapetininga

Doutor em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades. Instituto Federal de São Paulo. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1870-7528. E-mail: ivanfrt@yahoo.com.br.

Osmar Hélio Araújo, UFPB

Doutor em Educação. Universidade Federal da Paraíba. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3396-8205.  E-mail: osmarhelio@hotmail.com.

References

ANDRÉ, M. et al. Estado da arte sobre formação de professores nas dissertações e teses dos programas de pós-graduação das universidades brasileiras, 1990 a 1996. In: 22ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), Anais... Caxambu-MG, 1999.

BARROS, C. de M. P. O lugar do educando (outro) na atuação e formação do educador bacharel áltero (eu). Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. UECE, Fortaleza, 2017.

BIANCHETTI, L.; FÁVERO, O. História e histórias da pós-graduação em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 30, set./dez. 2005.

BRZEZINSKI, I.; GARRIDO, E. Estado da arte sobre a formação de professores nos trabalhos apresentados no GT 8 da ANPED, 1990-1998. In: 22ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), Anais... Caxambu-MG, 1999.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (org.) O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. 2. ed. Porto Alegre – RS: Artmed, 2006. p. 15 – 42.

FERREIRA, L. S. A pesquisa educacional no Brasil: tendências e perspectivas. Contrapontos, v. 9, n. 1, 2009.

FERREIRA, N. S. de A. Pesquisa em leitura: Um estudo dos resumos de dissertações de mestrado e teses de doutorado defendidas no Brasil, de 1980 a 1995. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação da UNICAMP. Campinas, 1999.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

FERREIRA, N. S. de A. Pesquisas intituladas estado da arte: em foco. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, p. e021014, 2021.

FIORENTINI, D. Rumos da pesquisa brasileira em Educação Matemática. O caso da produção científica em cursos de Pós-Graduação. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da UNICAMP. Campinas, 1994.

GATTI, B. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. Brasília: Plano Editora, 2002.

LOBO, G. M. O. Expansão e interiorização da pós-graduação stricto sensu da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte: avanços, limites e contradições. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. UFRN, Natal, 2021.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. 2. ed. Rio de Janeiro: GEN, 2013.

MEDEIROS, E. A. DE; AGUIAR, A. L. O. O método (auto) biográfico e de histórias de vida: reflexões teórico-metodológicas a partir da pesquisa em educação. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 27, p. 149-166, 21 set. 2018.

MEDEIROS, E. A. de; DIAS, A. M. I. O estado da arte sobre a pesquisa em educação do campo na região nordeste (1998 – 2015). Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 22, n. 3, p. 115–132, 2015.

MEDEIROS, E. A. de; FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H. A. Professores orientadores dos estágios supervisionados das licenciaturas do Brasil: análise de teses nacionais 2014 – 2018. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 16, n. 43, p. 29-50, 2020.

MEGID, J. N. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de ciências no nível fundamental. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Unicamp. Campinas, 1999.

MESQUITA, A. L.; FORTUNATO, I.; SANTOS CRUZ, J. A. O pensamento complexo de Edgar Morin e o ensino de física: Mapeamento das teses e dissertações brasileiras. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 13, n. 00, p. e023006, 2023.

OLIVEIRA, M. A. Produção acadêmica sobre o conselho escolar: um estudo sobre a produção do conhecimento (2006 – 2014). Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. UERN, Mossoró, 2016.

PATIÑO, R. G. El estado del arte en la investigación: ¿análisis de los conocimientos acumulados o indagación por nuevos sentidos? Revista Folios, núm. 44, julio-diciembre, 2016.

ROMANOWSKI, J. P. As licenciaturas no Brasil: um balanço das teses e dissertações dos anos 90. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. USP, São Paulo, 2002.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte”. Diálogos Educacionais, v. 6, n. 6, p. 37–50, 2006.

SILVA, S. P.; NOBREGA-THERRIEN, S. M.; FARIAS, I. M. S. de. Produções sobre a formação de professores no EPENN: análise do período 2003 a 2011. In: Encontro de Pesquisa Educacional do Norte e Nordeste, 21., 2013, Recife. Anais... Recife: UFPE, 2013.

SOARES, M. Alfabetização no Brasil: O Estado do conhecimento. Brasília: INEP/MEC, 1989.

SOARES, M.; MACIEL, F. Alfabetização. Brasília: MEC/INEP/ Comped, 2000.

THERRIEN, J.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M. O estado da questão: aportes teórico-metodológicos e relatos de sua produção em trabalhos científicos. In: FARIAS, I. M. S. de; NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; NUNES, J. B. C. (Org.). Pesquisa científica para iniciantes: caminhando no labirinto. Fortaleza - CE: EdUECE, 2010, v. 1, p. 33-51.

VASCONCELLOS, V. M. R. de; NASCIMENTO DA SILVA, A. P. P.; DE SOUZA, R. T. O Estado da Arte ou o Estado do Conhecimento. Educação, [S. l.], v. 43, n. 3, p. e37452, 2020.

Published

2023-06-29

How to Cite

MEDEIROS, E. A. de; FORTUNATO, I.; ARAÚJO, O. H. “State of the art” research in education: theoretical-methodological signals. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 8, p. e023002, 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/980. Acesso em: 31 aug. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>