School autonomy and curricular management of basic education

challenges of an innovation project

Authors

  • Joaquim Machado Universidade Católica Portuguesa

Keywords:

Curricular flexibility. Interdisciplinary curricular area. Autonomy. Innovation.

Abstract

In the last four decades, several measures have been introduced in the Portuguese educational system, traditionally centralized, with a view to curricular diversification and pedagogical differentiation, and which presuppose the recognition of margins of school autonomy. This article describes the project of autonomy and curricular flexibility initiated in a set of schools in the academic year 2017-2018, points out continuities and ruptures with previous measures and highlights the main challenges facing this public policy action aimed at the core of school culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquim Machado, Universidade Católica Portuguesa

Professor Auxiliar Convidado. Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, Porto - Portugal. 

References

ALVES, J. M.; CABRAL, I. (org.). Uma Outra Escola é Possível. Mudar as regras da gramática e os modos de trabalho pedagógico. Porto: Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa, 2017.

BARROSO, J. Políticas Educativas e Organização Escolar. Lisboa: Universidade Aberta, 2004.

BOLÍVAR, A. Melhorar os Processos e os Resultados Educativos: O que nos ensina a investigação. V. N. Gaia: Fundação Manuel Leão, 2012.

CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Parecer nº 3/2000 – Parecer sobre a Proposta de reorganização curricular do ensino básico, Diário da República, II Série, nº 180, 5 de agosto de 2000, pp. 13016-13024.

CUBAN, L. A fundamental puzzle of school reform. In: LIEBERMAN, A. (ed.). Schools as Collaborative Cultures: Creating the Future Now. New York: Falmer Press, 1990, p. 71-77.

CUBAN, L. How Teachers Taugtht. Constancy and change in American Classrooms, 1890-1990. New York: Teachers College Press, 1993.

EURYDICE. Autonomia das Escolas: Políticas e medidas. Lisboa: Unidade Portuguesa da Rede Eurydice, 2007.

EURYDICE. Responsabilités et Autonomie des Enseignants en Europe. Bruxelles: DG Éducation et Culture, 2008.

FERNANDES, A. S. Descentralização, desconcentração e autonomia dos sistemas educativos: uma panorâmica europeia. In FORMOSINHO, J., FERNANDES, A. S., MACHADO, J., FERREIRA, F. I. Administração da Educação. Lógicas burocráticas e lógicas de mediação. Porto: Edições ASA, 2005, p. 53-89.

FORMOSINHO, J. O dilema organizacional da escola de massas. Revista Portuguesa de Educação, 1992, 5 (3), p. 23-48.

FORMOSINHO, J. (coord.). Modelos de Organização Pedagógica da Escola Básica. Porto: ISET, 1994.

FORMOSINHO, J. O Currículo Pronto-a-vestir de Tamanho Único. Mangualde: Edições Pedago, 2007.

FORMOSINHO, J.; MACHADO, J. Políticas de autonomia e avaliação: Portugal no concerto da União Europeia. In: FORMOSINHO, J., FERNANDES, A. S., MACHADO, J., FERREIRA, H. Autonomia da Escola Pública em Portugal. V. N. Gaia: Fundação Manuel Leão, 2010, p.71-89.

GRÁCIO, R. A via única no ensino secundário (1): Unificar o quê, para quê? O Jornal, 12-9-1975, p. 11.

GRÁCIO, R. A via única no ensino secundário (conclusão): Alteração formal ou substancial? O Jornal, 19-9-1975, p. 10-11.

GRÁCIO, R. A educação, dez anos depois: Que transformações, que rupturas, que continuidades? Revista Crítica de Ciências Sociais, nº 18/19/20, fevereiro de 1986, p. 153-182.

MACHADO, J. (2017). Organização e currículo: Em busca de um modelo alternativo. In: PALMEIRÃO, C., ALVES, J. M. (coord.). Construir a Autonomia e a Flexibilização Curricular: Os desafios da escola e dos professores. Porto: Universidade Católica Editora, 2017, p. 25-37.

MACHADO, J.; ALVES, J. M. (org.). Equidade e Justiça em Educação. Desafios da escola bem-sucedida com todos. Porto: Universidade Católica Editora, 2017.

MACHADO, J.; FORMOSINHO, J. Equipas educativas e comunidades de aprendizagem. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, vol. 16, 2016, p. 11-31.

MARTINS, G. O. (coord.). Perfil dos Alunos à Saída da Escolaridade Obrigatória. Lisboa: Ministério da Educação/Direção Geral da Educação, 2017.

PERRENOUD, Ph. Pedagogia Diferenciada. Das intenções à ação. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999.

ROLDÃO, M. C. O currículo escolar: da uniformidade à contextualização, campos e níveis de decisão curricular. Revista de Educação, IX, nº 1, 2000, p. 81-92.

ROLDÃO, M. C. Currículo e aprendizagem efectiva e significativa: Eixos de investigação curricular nos nossos dias. In: PALMEIRÃO, C., ALVES, J. M. (coord.). Construir a Autonomia e a Flexibilização Curricular: Os desafios da escola e dos professores. Porto: Universidade Católica Editora, 2017, p. 15-24.

VIÑAO, A. Sistemas Educativos, Culturas Escolares y Reformas. Continuidades y cambios, 2ª ed. Madrid: Ediciones Morata, 2006.

Published

2019-09-05

How to Cite

MACHADO, J. School autonomy and curricular management of basic education: challenges of an innovation project. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 4, n. 3, p. 54–69, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/130. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos