Training, observation and reflective practices

self portrait of professional practice of six teachers-to-be

Authors

  • Elza Mesquita Instituto Politécnico de Bragança
  • Joaquim Machado Universidade Católica Portuguesa

Keywords:

Initial formation. Professional practice. Reflexivity. Professional skills.

Abstract

The reflection on the praxis influences the awareness of the complexity of the teaching act which presupposes questioning, analysis and processing, and leads to more and better learning and therefore professional development. Using reflection before, during and after the action (the different phases/stages of the supervision cycle), the training of the teachers-to-be’s training future teacher has to be more careful and committed to the training process, as it enables the improvement and development of skills through identifying and becoming aware of the weaknesses of oneself and the other and experiencing ways of thinking and being a teacher. Our study is based on a qualitative methodology and the field of research focuses specifically on training practices of students / future teachers. This study aims at analyzing the very discourse of the participants in order to understand how to perceive their development as people and as professionals, making use of the categories of Target Language Observation Scheme (TALOS). TALOS enables content analysis of their reflections on three classes observed which reveals a self-portrait of professional practice. As a tentative conclusion, we found an improvement of process capabilities of observation and self-observation of the study subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elza Mesquita, Instituto Politécnico de Bragança

Doutora em Ciências da Educação pela Universidade do Minho, Membro colaborador do Centre for Studies in Human Development da Universidade Católica Portuguesa (CEDH) e do Research Centre on Child Studies (CIEC) da Universidade do Minho.

Joaquim Machado, Universidade Católica Portuguesa

Doutor em Educação pela Universidade do Minho Membro colaborador do Centre for Studies in Human
Development da Universidade Católica Portuguesa (CEDH) e do Research Centre on Child Studies (CIEC) da Universidade do Minho.

References

DEWEY, J. Democracia y Educación. Una introducción a la filosofia de la educación. Madrid: Ediciones Morata, 1995. 319p.

FLORES, M. A indução no ensino: desafios e constrangimentos. Temas de Investigação 16. Lisboa: Ministério da Educação, Instituto de Inovação Educacional, 2000. 272p.

FORMOSINHO, J. (coord..). Formação de Professores: Aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009. 399p.

GOODSON, I.. Dar voz ao profesor: as histórias de vida dos profesores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A. (org.) Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992, p. 63-79.

IMBERNÓN, F. La Formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: GRAÓ Editorial, 1994. 163p.

LYNCH, B. K. Language program evaluation: Theory and practice. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge, 1996. 212p.

MACKEY, A.; GASS, S. M. Second language research: methodology and design. New York and London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016. 424p.

MARCELO GARCIA, C. Formação de professores: para uma mudança educativa. 2a. ed. Porto: Porto Editora, 2013. 272p.

MARCELO GARCIA, C. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. in: NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, Instituto de Inovação Educacional, 1992, p. 51-76.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. in: NÓVOA, A. (coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, Instituto de Inovação Educacional, 1992, p. 15-34.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. in: NÓVOA, A. (org.) Vidas de Professores. 2a. ed. Porto: Porto Editora, 2013, p. 11-30.

PAQUAY, L. ; WAGNER, M. Competências profissionais privilegiadas nos estágios e na videoformação. In: PERRENOUD, P.; PAQUAY, L.; ALTET M.; CHARLIER E. (orgs.) Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? (2.ª ed.). Porto Alegre: Artmed Editora, 2001, p. 37-54.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artes Médicas, 2007. 232p.

PHARAND, J.; BOUTET, M. (dirs.) L' accompagnement concerté des stagiaires en enseignement. Québec: Presses de l'Université du Québec, 2008. 188p.

ROCHA, J. & SÁ-CHAVES, I. Entrevista a especialistas na área científica da supervisão: professora Idália Sá-Chaves. in: Supervisão Indagatio Didactica, vol. 4(2), julho 2012. CIDTFF Indagatio Didactica - Universidade de Aveiro, ISSN: 1647-3582 n.º Extra.

SCHÖN, D. Formar professores como profissionais reflexivos. in: NÓVOA, A. (org.). Os professores e a sua formação. 3. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1997, p. 79-91.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. 256p.

TEIXEIRA, F. Da natureza da observação pedagógica: da objectividade à interpretação. in: MACHADO, E. A.; ALVES, M. P.; GONÇALVES, F. R. (orgs.) observar e avaliar as práticas docentes. Santo Tirso: De Facto Editores, 2011, p. 17-45.

ULLMAN, R.; GEVA, E. Expanding our evaluation perspective: What can classroom observation tell us about core French programs? The Canadian Modern Language Review, 42, 2, 1985, p. 307-323.

Published

2016-08-01

How to Cite

MESQUITA, E.; MACHADO, J. Training, observation and reflective practices: self portrait of professional practice of six teachers-to-be. Revista Internacional de Formação de Professores, Itapetininga, v. 1, n. 3, p. 106–133, 2016. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/1395. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.